Tilbagetrækning eller konfrontation? Kunstens kritiske potentiale i dag

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen identificerer to tilsyneladende modsatte positioner i nutidens kunstkritik: Hal Foster tror på en kritisk kunst, der skærmer sig mod omverdenens designkultur ved at være “strategisk autonom”, idet den fra institutionens beskyttelsesrum på én gang sætter den sig i forbindelse med kunsthistorien og peger ud i samtidens problemfelter. Modsat Foster fæster den østrigske kunstteoretiker Gerald Raunig lid til en offensivt kritisk kunst, der får kunst og revolution til at mødes momentant og skaber mikroskopiske revolutioner.
Artiklen finder kunstteoretiske aner til de to positioner og udfolder disse via Fosters og Raunigs analyser af henholdsvis den amerikanske kunstner Robert Gober og den østrigske aktivistiske teatergruppe Volxtheater. Der argumenteres slutteligt via Jacques Rancière for, at Fosters og Raunigs positioner alligevel er tættere på hinanden, end man skulle tro. I begge tilfælde bebuder kunsten et nyt liv, for så vidt som den er adskilt fra selve livet.
Original languageDanish
JournalPeriskop
Issue number17 (2017)
Pages (from-to)168-186
Number of pages19
ISSN0908-6919
DOIs
Publication statusPublished - 2017

Cite this