Nordiske Musikdage 2015

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Nordiske Musikdage turnerer traditionen tro mellem de nordiske lande. I år er turen kommet til København, hvor Dansk Komponistforening den 24.-27. september 2015 indbyder til et stort program fyldt med nordisk ny musik og lydkunst. I den forbindelse bringer vi fire interviews med arrangører og kuratorer bag festivalen.

    I det første interview har Sune Anderberg talt med komponisten Line Tjørnhøj, der sammen med Hild Borchgrevink og Beth Morrison, har kurateret lørdagens 8 timers marathonkoncert. Koncerten har titlen "Jouissance" og finder sted i og i området omkring Den Sorte Diamant. Anderberg indleder: "Et af de helt store samtaleemner, også når det gælder ny musik, er publikumsudvikling. Der bliver arbejdet hårdt på at genskabe en stærk relation mellem miljøet og et større publikum. Kurator Line Tjørnhøj er dog kritisk over for begrebet. Hun vil hellere tale om almen dannelse og efterlyser Louisiana-segmentet."

    I den anden artikel interviewer jeg (Sanne Krogh Groth, red.) festivalens lydkunstudstillingskuratorer Mads Kullberg og Rune Søchting. Samtalen kredser sig om, hvordan vi kan tale om institutionalisering og generalisering af en kunstform, der ikke rigtig lader sig indfange. Og om hvordan kuratorerne alligevel har fundet frem til en kerne i deres udstilling.

    Den tredje artikel omhandler koncerten set i lyset af det stedsspecifikke. Kamilla Hjortkjær har talt med Dansk Komponistforenings daglige leder Sine Tofte Hannibal om valget af kongernes lapidarum som rammen om åbningskoncerten. Interviewet efterfølges af et essay om stedets betydning for ny musikoncerter. Her perspektiveres til den klassiske koncertform, til neo-avantgardens eksperimenter og til lydkunstens rammesætninger.

    Vi slutter af med et fokus på festivalens søndagsprogram, der byder på en koncert med musik af Juliana Hodkinson. Koncerten spilles og arrangeres af Esbjerg Ensemble og henvender sig specielt til børn. Rasmus Holmboe satte derfor ensemblechef Katrine Ganer Skaug i stævne til en samtale om formidlingen af ny musik til netop denne målgruppe. Samtalen drejer hen imod det forkætrede begreb "publikumsudvikling", som hverken vores interviewer eller den interviewede havde meget fidus til. I stedet blev de hurtigt enige om, at musikken og koncertens største kvalitet er lyd, og det at være sammen om at lytte.
    Original languageDanish
    JournalSeismograf/DMT
    Number of pages20
    ISSN2245-4705
    Publication statusPublished - 2015

    Cite this