Når skolen lukker og slukker: Skjoldborg Skole 1955-2011 – en landsbyskole i Thy

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

Den undersøgelse, som ligger til grund for nærværende rapport, skyldes beslutningen om at nedlægge en række mindre landsbyskoler i Thisted Kommune i 2011 som en konsekvens af et politisk ønske om en ændring i skolestrukturen.

Thisted Byråds beslutning var ikke enestående, men i god overensstemmelse med lignende tiltag i en række kommuner landet over. Vigende børnetal, større krav til undervisningstilbud og nedskæringer på de kommunale budgetter lå til grund for beslutningen, der hurtigt viste sig ikke at være særlig populær.

Skjoldborg Skole i Midtthy var én af de skoler, som måtte lukke efter skoleåret 2010/11. Sammen med 7 andre lukningstruede skoler satte den for en periode dagsordenen for den offentlige debat i sommeren 2010, da beslutningen blev kendt i offentligheden. Vrede forældredemonstrationer, skolebesættelser, overfyldte byrådssale og trængte lokalpolitikere fortrængte for en tid andre emner i medierne og blandt menigmand.

For mange mennesker står den lille skole som den bedste ramme om børns skoleliv. Det er især en forestilling, som har gyldighed i forhold til de yngste børn. Den lille skole – landsbyskolen – har visse fordele, mener mange forældre. Der er kort afstand mellem skole og hjem og en overskuelig hverdag for børnene, hvor der ikke er for mange personer at forholde sig til. Den lille skole tilbyder også et miljø, hvor der er tilstrækkelig tid og opmærksomhed til det enkelte barn. Mange forældre har desuden den forventning, at de bedre kan øve indflydelse på den mindre skole, som er en naturlig del af lokalsamfundet.

Sådan er forestillingen – men hvordan ser virkeligheden egentlig ud? Og kan man udlede noget generelt fra forhold, der karakteriserer Skjoldborg Skole; noget, der har gyldighed i forhold til andre mindre skoler?
Original languageDanish
Place of PublicationThisted
PublisherMuseum Thy
Number of pages78
Publication statusPublished - 2011

Cite this