Abstract
En af de vigtigste tendenser på ny musik- og lydkunstscenen i disse år er brugen af hjemmebyggede instrumenter. Stadig flere komponister indtager selv scenen – meget ofte med instrumenter, de selv har udtænkt og konstrueret. De forlader dermed den klassiske, abstrakte repræsentation for i stedet at gå i direkte aktion med materiale, klang og performance.
DIY og Circuit Bending er to af grenene indenfor tendensen. Digitale og analoge teknologier hackes, undersøges og sættes sammen på ny i konstellationer, der på én gang er både high og low tech. Alle medier og midler kan tages i brug – fra klaverer og synthesizere, til stiger og dampmaskiner.
Dette Fokus handler om nogle af disse komponister og deres instrumenter: Én udenlandsk og fire danske instrumentmagere, der hver repræsenterer et særligt område af denne spirende og spraglede scene.
DIY og Circuit Bending er to af grenene indenfor tendensen. Digitale og analoge teknologier hackes, undersøges og sættes sammen på ny i konstellationer, der på én gang er både high og low tech. Alle medier og midler kan tages i brug – fra klaverer og synthesizere, til stiger og dampmaskiner.
Dette Fokus handler om nogle af disse komponister og deres instrumenter: Én udenlandsk og fire danske instrumentmagere, der hver repræsenterer et særligt område af denne spirende og spraglede scene.
Original language | Danish |
---|
Publication status | Published - 12 Mar 2012 |
---|---|
Externally published | Yes |
Series | Seismograf/DMT |
---|---|
ISSN | 2245-4705 |