Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum

Olga Dysthe, Nana Bernhardt, Line Esbjørn

Research output: Book/ReportBook

Abstract

Hvad er dialogbaseret undervisning, og hvordan kan den udfolde sig på et kunstmuseum? I denne bog viser forfatterne, hvordan erfarne museumsundervisere møder børn og unge på syv museer og udfordrer dem til nysgerrigt og kreativt at udforske temaer, udveksle synspunkter og udvikle nye tanker og idéer. Herved knyttes museernes demokratiske dannelsesrum til elevernes egen verden, samtidig med at den flerstemmighed, der ligger latent i alle klasser, udnyttes og øger læringspotentialet.

I bogen beskrives syv undervisningsforløb, der giver læseren indsigt i, hvordan den dialogbaserede undervisning kan forløbe i praksis, og hvordan den rummer både udfordringer og muligheder. Gennem varierede undervisningsformer, aktiv elevdeltagelse og med udgangspunkt i kunsten ser vi, hvordan eleverne bliver engagerede i diskussioner om fx historie, bæredygtighed og identitet. Eksemplerne hentes fra kunstmuseernes verden, men undervisningsformen kan overføres til skolernes egne læringsrum - i alle fag og på alle klassetrin.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherSkoletjenesten
Number of pages256
ISBN (Print)9788791663109
Publication statusPublished - 2012

Activities

  • 2 Lecture and oral contribution

Dialogbasert undervisning: Kunstmuseet som læringsrom

Nana Bernhardt (Lecturer)

25 Oct 2012

Activity: Talk or presentationLecture and oral contribution

Museums and Cultural Institutions as Spaces for Cultural Citizenship

Nana Bernhardt (Lecturer)

12 Dec 2012

Activity: Talk or presentationLecture and oral contribution

Cite this

Dysthe, O., Bernhardt, N., & Esbjørn, L. (2012). Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum. Skoletjenesten.