Demokratiske begivenheder i mellemrum og sprækker

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Deltagelse er forbundet med demokrati, men hvordan er børns demokratiske deltagelsesmuligheder i undervisningssituationer? Denne artikel undersøger sammenhænge mellem demokrati og børns deltagelsesmuligheder i undervisningssituationer på kunstmuseer. Informeret af den franske filosof Jaques Rancière ser jeg ikke demokrati som en styreform eller livsform, men derimod som noget sporadisk, der gøres og opstår i hverdagssituationer, hvor dominerende forståelser af, hvem der kan deltage, og hvordan der skal deltages, udfordres (Rancière 2013). Gennem analyser af børns deltagelsesmuligheder i konkrete situationer, hvor børn (6-11 år) deltager i et undervisningsforløb på et kunstmuseum , peger artiklen på de demokratiske potentialer, der ligger på kanten af undervisningen (mellemrum) eller bryder med undervisningen (sprækker). Artiklen argumenterer for en prioritering af mellemrum og sprækker i undervisningsforløb på kunstmuseer, hvis demokrati i børnehøjde ønskes.
Original languageDanish
Article number9
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Volume3
Pages (from-to)66-75
Number of pages10
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Sep 2016

Cite this