Antorini, husk billedkunst: Faget billedkunst er et kreativt vidensfag, der bliver svigtet groft på alle niveauer i det danske uddannelsessystem: Blandt andet undervises der ikke i faget på folkeskolens mellemste og ældste klassetrin.

    Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - Feature article

    288 Downloads (Pure)

    Abstract

    Danmark er
    i udlandets øjne kendt for vores
    kreativitet. Trods vores lidenhed kan vi
    bryste os af fremragende kunstnere – lad
    mig her nævne Asger Jorn og Per Kirkeby
    og fra den yngre generation også Olafur
    Eliasson, Tal R, Superflex, Jesper Just, Elmgreen
    & Dragset m.fl. – store arkitekter fra
    Arne Jacobsen over Jørn Utzon til Henning
    Larsen og Bjarke Ingels og store og
    markante designere som PH, Finn Juhl,
    Hans J. Wegner og Verner Panton. Men
    kan det blive ved, når de kreativ-musiske
    fag i skolen prioriteres så lavt? På trods af
    erhvervslivets og skiftende regeringers
    ambitioner om en stadig mere innovativ,
    kreativ og kompetent arbejdskraft og på
    trods af det faktum, at vi lever i en i stigende
    grad visuel kultur, har det vigtige
    kreativ-visuelle fag, billedkunst, i folkeskolen,
    i gymnasiet og på læreruddannelsen
    været på tilbagetog i snart 40 år. Det
    er ellers det eneste fag, som giver eleverne
    et bevidst forhold til billeder, og som
    lærer dem at skabe deres egne.
    Original languageDanish
    JournalPolitiken
    Pages (from-to)5-6
    Number of pages2
    ISSN0907-1814
    Publication statusPublished - 4 Feb 2013

    Cite this