Brødbanken

Project: Research

Project Details

Description

"Brødbanken" er en del af det nordiske projekt "Brød i Norden", hvor forandringer i madkulturen udforskes i et samtidsperspektiv. Gennem en spørgeliste inviteres alle til at bidrage med at fortælle om deres brødvaner.
Brød har været - og er til dels stadig – en vigtig del af hverdagsmaden og madkulturen. Fx er det daglige brød til stadighed udsat for diskussioner i forbindelse med det gode og sunde brød, madkultur og smagsoplevelser. Hvad er oprindeligt, autentisk og naturligt? Hvad er ernæringsrigtigt, sundt og kvalitet? Hvad er bæredygtigt, lokalt og økonomisk? Brødbankens fokus er især at indsamle, hvordan brugerne argumenterer for deres valg, hvad angår brødforbrug: Hvad er vigtigst - kvalitet, pris eller sundhed?
Med oprettelsen af ”Brødbanken” får Nationalmuseet adgang til nogle af de mange måder, brød indgår i, og de ændringer, der sker lige netop nu i den daglige praksis. Hvordan man spiser velsmagende, sund og miljørigtig hverdagsmad, synes at være et aktuelt tema, der til stadighed er genstand for forhandling. Sygdomme som fedme og hjerte-kar-sygdomme har kaldt på en national indsats, hvor opdragelse til sunde kostvaner er kommet på programmet. Klimadebatten og bevidstheden om CO2-regnskaber sætter også sit præg på kosten og de daglige valg. Senest er bevægelsen med lokal og sæsonbaseret mad vundet frem. Det ”Nye Nordiske Køkken” og ”Ny Nordisk Hverdagsmad” er eksempler på dette. Den nye nordiske madkulturs særpræg forklares ud fra både stedlige – især klimatiske - og kulturelle forhold – især tradition. De lokale råvarer sætter præg på retternes udformning. Maden skal være frisk, enkel og med brug af regionens egne produkter. Foruden at etablere et nyt, selvstændigt køkken som kontrast til fx middelhavskøkkenet, er det også en del af bevægelsen, at velsmag skal ind i hverdagsmaden, og ideen skal udbredes til mange. Det nordiske køkken beskrives også som så fedtfattigt, at livsstilssygdomme kan forebygges. I dette arbejde tager velfærdsstaterne aktivt del i form af bl.a. digitale kampagner for folkesundheden.
StatusFinished
Effective start/end date01/03/201031/12/2012