Træk af kvindernes musik i den danske renæssance

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Musik spillede en ikke ubetydelig rolle for kvinder i den danske renæssance. Musik blev brugt aktivt i dagligdagen som adspredelse og som tidsfordriv, ligesom musik var en kulturel kapital, der kunne signalere velstand, social status, dannelse og god smag. For kvinder i visse sociale kredse var det vigtigt at identificere sig med musik, enten som udøvende selv eller som velyndere af andres kunst. Artiklen viser på den ene side, at de kvindelige medlemmer af det danske kongehus tiltrak sig opmærksomhed fra musikere, der ønskede at satte sig i forbindelse med samfundets sociale top. Dernæst redegøres der på den anden side for, hvordan kvinderne her blev vigtige aktører som kulturambassadører, der drog fordel af deres position til at understøtte hofmusikken – såvel til deres egen som til hoffets generelle fordel. Disse kvinder blev aktive i tidens fremtrædende musikmiljøer uden selv nødvendigvis at indtage rollen som udøvende. For andre var musik en integreret del af den almindelige dagligdag. Kvinder musicerede i den private sfære som adspredelse for deres egen skyld eller som en social begivenhed i selskab med andre. Det forventedes, at kvinder deltog i menighedssangen, ligesom de som led i en from tilværelse sang åndelige viser for at akkompagnere deres daglige gøremål. Musik var også genstand for interesse i en lærd sammenhæng, hvor det i mindre grad var musikkens sociale værdi eller performative sider, som var i fokus. Her var musik og sang i form af noder og tekster et samlerobjekt for lærde kvinder, der interesserede sig for historie eller sprog. Hen mod periodens slutning åbnede der sig nye muligheder for kvinders offentlige deltagelse i musikalske opførelser. Man ser tendenser, der peger mod et skifte i kvindernes opfattelse af sig selv som udøvende: Fra at have varet et privat anliggende, blev rollen som performer nu offentlig, og kvinder begyndte at agere for et publikum. Denne tendens, som har kunnet spores i andre europæiske sammenhænge langt tidligere, satte ind i hoffets kredse i Danmark fra midten af 1600-tallet.
OriginalsprogDansk
TitelKvindernes renæssance og reformation
RedaktørerGrethe Jacobsen, Ninna Jørgensen
Antal sider28
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagMuseum Tusculanums Forlag
Publikationsdato2017
Sider181-208
ISBN (Trykt)9788763544283
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • musikhistorie
  • kvindelige musikere
  • kulturambassadør
  • skolehistorie
  • dansk musikhistorie
  • Hofkultur
  • lærde kvinder
  • musikmæcener

Citationsformater

Moe, B. (2017). Træk af kvindernes musik i den danske renæssance. I G. Jacobsen, & N. Jørgensen (red.), Kvindernes renæssance og reformation (s. 181-208). Museum Tusculanums Forlag.