Abstract
Afhandlingen undersøger det svenske elektronmusikstudie EMS fra etableringen i 1964 til slutningen af 1970’erne, med det formål at skildre og diskutere det komplekse miljø, der er at finde i relation til studiet indenfor tidsrammen. Intentionen med EMS var at skabe et internationalt centrum for forskning i lyd og lydperception og at bygge et af verdens mest avancerede hybridstudier. Institutionens initiativtagere, der havde rødder i den svenske modernisme, fik formet EMS-projektet efter tidens socialdemokratiske kulturpolitik. Dette resulterede i at projektet løbende opnåede stor økonomisk støtte til bl.a. indkøb af en computer i 1969. Opbygningen af det store studie blev en kompliceret og langtrukket proces. Undervejs arbejdede en del komponister i EMS’s principielt midlertidige analoge studie ’klangværkstedet’, hvor de bl.a. skabte de såkaldte text-ljudkompositioner. Dette studie blev efterhånden slidt, og komponisterne ønskede nyt analogt udstyr. Ledelsen modsatte sig komponisternes ønske, idet den hellere ville fortsætte EMS’s oprindelige satsning på digital styring af analoge apparaturer og på det planlagte forskningsprojekt. I begyndelsen af 1970’erne opstod på denne baggrund en række uenigheder og konflikter.
I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen ’videnskab’ og positionen ’text-ljud’. Indenfor positionen ’videnskab’ sættes særligt fokus på det planlagte forskningsprojekt, der undersøges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker på området, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til ’videnskab’ etableres positionen ’text-ljud’. Text-ljud er en tværæstetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af værker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudværker. Blandt aktørerne indenfor positionen ’text-ljud’ fandtes de største kritikere af de mål EMS’s ledelse (positionen ’videnskab’) havde med institutionen. Udover at undersøge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.
I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen ’videnskab’ og positionen ’text-ljud’. Indenfor positionen ’videnskab’ sættes særligt fokus på det planlagte forskningsprojekt, der undersøges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker på området, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til ’videnskab’ etableres positionen ’text-ljud’. Text-ljud er en tværæstetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af værker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudværker. Blandt aktørerne indenfor positionen ’text-ljud’ fandtes de største kritikere af de mål EMS’s ledelse (positionen ’videnskab’) havde med institutionen. Udover at undersøge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.
Bidragets oversatte titel | Two music cultures – one institution. .: Research strategies and text sound composition at the Swedish electronic music studio EMS during the 1960s and 1970s |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Udgivelsessted | Københavns Universitet |
---|---|
Antal sider | 224 |
Status | Udgivet - 2010 |
Udgivet eksternt | Ja |