Social ulighed og mobilitet i det 21. århundrede: Bidrag til den danske debat

Thomas Clausen (Redaktør), Niels Rosendal Jensen (Redaktør), Anne Larson (Redaktør), Bente Jensen (Redaktør), Kristian K. Kjeldsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Abstract

Trods mange årtiers indsats for at skabe lighed gennem uddannelse vokser den sociale og økonomiske ulighed i Danmark. Det er stadig den familiemæssige baggrund, der har størst betydning for unges valg af uddannelse, og tiden på skolebænken er afgørende for, hvordan de klarer sig i et samfund som det danske.
I Social ulighed set gennem uddannelse belyser forskere fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse blandt andet, hvad familiebaggrund, socioøkonomiske forhold og skolegang betyder for specialklasseeleverne Peter og Jespers videre vej i livet. De undersøger også, om dagtilbud, SU og voksenuddannelse kan være med til at formindske uligheder i skolesystemet og samfundet.
På en baggrund af coronapandemi, stigende mistrivsel og digitalisering viser forfatterne, hvorfor det fortsat er vigtigt at bekæmpe social ulighed gennem uddannelse.
OriginalsprogDansk
ForlagAarhus Universitetsforlag
Antal sider304
ISBN (Trykt)978 87 7219 821 7
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater