Perception af grøn og rød, gul og blå. Maleri og farveændring i værker af van Schrieck og Weie

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Landskabsmaleriet ville ikke eksistere uden en stor mængde forskellige grønne nuancer, ofte frembragt gennem blanding af pigmenter og bindemidler, der en anbragt enten laserende eller i pastose og kreative farvestrøg. Men kan vort øje kompensere for de farveændringer, der ofte optræder i grønne farver efter 400 år, og vil betragteren foretage en ubevidst kompensation for disses manglende intensitet eller tilstedeværelse? I det tyvende århundredes moderne farver forbliver visse grønne stabile medens derimod rød, gul og blå pigmenter kan falme delvist eller fuldstændigt. Hvordan sanser vi her et dristigt komponeret modernistisk sceneri hvis enkelte opponentfarver er forsvundet?
OriginalsprogDansk
TidsskriftPerspective
Vol/bind2019
Udgave nummermarts
Antal sider19
ISSN2446-1792
StatusUdgivet - 29 mar. 2019

Emneord

  • perception
  • farveændring
  • 1600-tallet
  • 20. århundrede
  • maleteknik

Citationsformater