Abstract
Henrik Smith-Sivertsen bruger Povl Dissings “Lad mig blive noget” som udgangspunkt for en række diskussioner. Den første handler om versioneringspraksisser, dvs. oversættelser af udenlandske sange, og indeholder en analyse af forholdet mellem kopi og original samt de ejerskabsforhold og autenticitetsforestillinger, som uafværgeligt bliver tematiseret i oversættelsen. Den anden handler om de krydsninger mellem høj og lav, let og seriøs, som indspilningen indeholder. Tekstforfatter var Thøger Olesen, producer var Gustav Winckler, backing bandet var de psykedeliske The Beefeaters og forsanger var folk-musikeren Povl Dissing.
En pointe er, at en opdeling i klart adskilte musikkulturer ikke holder for en nærmere
analyse.
En pointe er, at en opdeling i klart adskilte musikkulturer ikke holder for en nærmere
analyse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Rock i Danmark: Studier i populærmusik fra 1950'erne til årtusindskiftet |
Redaktører | Morten Michelsen, Charlotte Rørdam Larsen, Annemette Kirkegaard, Lisbeth Ihlemann, Gestur Gudmundsson, Henrik Bødker |
Antal sider | 48 |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 175-221 |
ISBN (Trykt) | 978 87 7674 668 1 |
Status | Udgivet - 2013 |
Navn | University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences |
---|---|
Vol/bind | 452 |
ISSN | 1602-5962 |
Emneord
- Populærmusik
- Rockhistorie
- Authenticitet