Klassisk musik som identitet: En præsentation af temaer i publicerede selvbiografier

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Empirisk baserede studier af musik og identitet udføres ofte på basis af interviews, spørgeskemaer, kliniske musikterapi-sessioner, deltagerobservation eller musikterapi-studenters korte, utrykte beretninger om musikken i deres eget liv. I denne artikel bygger forfatteren derimod på publicerede selvbiografier. Artiklen beskriver og diskuterer, hvordan trykte selvbiografier fra tre danske dirigenter kan forstås som udtryk for disse musikeres identitet. Hvilke temaer fra erindringen vælger de at fremdrage i selvbiografierne? Hvordan giver de deres liv mening ved at fortælle om det i en selvbiografi? Ved at kombinere en mysikpsykologisk og en hermeneutisk-litterær tilgang når artiklen frem til, at det på basis af de tre selvbiografier er muligt at skitsere disse tre individuelle musiker-identiteter. Selvbiografiens styrke er i denne sammenhæng, at den er en fortælling om hele livet, der giver livet mening, formuleret af hovedpersonen. Som hovedpersonens selvrepræsentation fortjener den opmærksomhed.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftKulturstudier
    Vol/bind2015
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)66-92
    Antal sider27
    ISSN1904-5352
    StatusUdgivet - nov. 2015

    Emneord

    • musik og identitet
    • selvbiografi
    • musicering
    • dirigent
    • Erindringer

    Citationsformater