Abstract
Denne artikel ser nærmere på de værker, Wilhelm Marstrand skabte i forbindelse med sit ophold i Venedig i 1853-54, og analyserer karakteristika i Marstrands arbejdsmetode, motivvalg og rolle på den danske kunstscene i lyset af periodens nationalromantiske strømninger og forventninger til en akademisk maler. Som pædagogisk modstilling til Marstrand inddrages hans ven og kollega Peter Christian Skovgaard (1817-1875), der opholdt sig i Venedig samtidig med Marstrand. Artiklen belyser, hvordan deres værker demonstrerer deres forskellige tilgange som henholdsvis figurmaler og landskabsmaler, samt hvordan periodens debat om det nationale i kunsten har farvet receptionen af de to danske maleres venetianske billeder.
| Bidragets oversatte titel | From Italy with Love – of Denmark: Wilhelm Marstrand and P.C. Skovgaard in Venice in the 1850s |
|---|---|
| Originalsprog | Dansk |
| Tidsskrift | Perspective |
| Antal sider | 24 |
| ISSN | 2446-1792 |
| Status | Udgivet - 15 sep. 2020 |
Emneord
- Wilhelm Marstrand