Abstract
Siden 2013 har Nationalmuseet haft tilbuddet ”Fortid for
begyndere” til børn i alderen 4-7 år. Projektets formål er
at give børnehavebørn og børnehaveklasser et anderledes
museumsbesøg og gennem indlevelse, aktivering og
leg fremme deres lyst til at lære. Gennem disse særlige
pædagogiske tilbud får børnene et inspirerende møde
med kulturarven. Forløbene skal give børnene en sjov, tryg
og aktiverende oplevelse ved at gå på museum. Gennem
udstillinger, aktiviteter og genstande bidrager forløbene til
et anderledes indtryk af museet, end hvis børnehaven var
på besøg på egen hånd. Gode fortællinger, rollespil og lege
giver børnene en positiv oplevelse, hvor de er i centrum i et
eksternt læringsmiljø. Artiklen giver inspiration til at tilrettelægge
forløb og bruge museerne på en anderledes måde
med de mindste.
begyndere” til børn i alderen 4-7 år. Projektets formål er
at give børnehavebørn og børnehaveklasser et anderledes
museumsbesøg og gennem indlevelse, aktivering og
leg fremme deres lyst til at lære. Gennem disse særlige
pædagogiske tilbud får børnene et inspirerende møde
med kulturarven. Forløbene skal give børnene en sjov, tryg
og aktiverende oplevelse ved at gå på museum. Gennem
udstillinger, aktiviteter og genstande bidrager forløbene til
et anderledes indtryk af museet, end hvis børnehaven var
på besøg på egen hånd. Gode fortællinger, rollespil og lege
giver børnene en positiv oplevelse, hvor de er i centrum i et
eksternt læringsmiljø. Artiklen giver inspiration til at tilrettelægge
forløb og bruge museerne på en anderledes måde
med de mindste.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn, kulturarv og museer |
Redaktører | Benedicta Pecseli |
Antal sider | 5 |
Udgivelsessted | Jellinge |
Forlag | HistorieLab |
Publikationsdato | 2017 |
Sider | 63-68 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93587-03-8 |
Status | Udgivet - 2017 |