Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum

Olga Dysthe, Nana Bernhardt, Line Esbjørn

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Abstract

Hvad er dialogbaseret undervisning, og hvordan kan den udfolde sig på et kunstmuseum? I denne bog viser forfatterne, hvordan erfarne museumsundervisere møder børn og unge på syv museer og udfordrer dem til nysgerrigt og kreativt at udforske temaer, udveksle synspunkter og udvikle nye tanker og idéer. Herved knyttes museernes demokratiske dannelsesrum til elevernes egen verden, samtidig med at den flerstemmighed, der ligger latent i alle klasser, udnyttes og øger læringspotentialet.

I bogen beskrives syv undervisningsforløb, der giver læseren indsigt i, hvordan den dialogbaserede undervisning kan forløbe i praksis, og hvordan den rummer både udfordringer og muligheder. Gennem varierede undervisningsformer, aktiv elevdeltagelse og med udgangspunkt i kunsten ser vi, hvordan eleverne bliver engagerede i diskussioner om fx historie, bæredygtighed og identitet. Eksemplerne hentes fra kunstmuseernes verden, men undervisningsformen kan overføres til skolernes egne læringsrum - i alle fag og på alle klassetrin.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagSkoletjenesten
Antal sider256
ISBN (Trykt)9788791663109
StatusUdgivet - 2012

Bibliografisk note

Publikationen findes også på norsk, engelsk og spansk.

Emneord

  • undervisning
  • dialog
  • flerstemmighed
  • museumsundervisning
  • Kunst

Citationsformater