Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum

Olga Dysthe, Nana Bernhardt, Line Esbjørn

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Abstrakt

Hvad er dialogbaseret undervisning, og hvordan kan den udfolde sig på et kunstmuseum? I denne bog viser forfatterne, hvordan erfarne museumsundervisere møder børn og unge på syv museer og udfordrer dem til nysgerrigt og kreativt at udforske temaer, udveksle synspunkter og udvikle nye tanker og idéer. Herved knyttes museernes demokratiske dannelsesrum til elevernes egen verden, samtidig med at den flerstemmighed, der ligger latent i alle klasser, udnyttes og øger læringspotentialet.

I bogen beskrives syv undervisningsforløb, der giver læseren indsigt i, hvordan den dialogbaserede undervisning kan forløbe i praksis, og hvordan den rummer både udfordringer og muligheder. Gennem varierede undervisningsformer, aktiv elevdeltagelse og med udgangspunkt i kunsten ser vi, hvordan eleverne bliver engagerede i diskussioner om fx historie, bæredygtighed og identitet. Eksemplerne hentes fra kunstmuseernes verden, men undervisningsformen kan overføres til skolernes egne læringsrum - i alle fag og på alle klassetrin.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagSkoletjenesten
Antal sider256
ISBN (Trykt)9788791663109
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • undervisning
  • dialog
  • flerstemmighed
  • museumsundervisning
  • Kunst

Aktiviteter

  • 2 Foredrag og mundtlige bidrag

Dialogbasert undervisning: Kunstmuseet som læringsrom

Nana Bernhardt (Foredragsholder)

25 okt. 2012

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Museums and Cultural Institutions as Spaces for Cultural Citizenship

Nana Bernhardt (Foredragsholder)

12 dec. 2012

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Citationsformater

Dysthe, O., Bernhardt, N., & Esbjørn, L. (2012). Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum. Skoletjenesten.