Abstract
Deltagelse er forbundet med demokrati, men hvordan er børns demokratiske deltagelsesmuligheder i undervisningssituationer? Denne artikel undersøger sammenhænge mellem demokrati og børns deltagelsesmuligheder i undervisningssituationer på kunstmuseer. Informeret af den franske filosof Jaques Rancière ser jeg ikke demokrati som en styreform eller livsform, men derimod som noget sporadisk, der gøres og opstår i hverdagssituationer, hvor dominerende forståelser af, hvem der kan deltage, og hvordan der skal deltages, udfordres (Rancière 2013). Gennem analyser af børns deltagelsesmuligheder i konkrete situationer, hvor børn (6-11 år) deltager i et undervisningsforløb på et kunstmuseum , peger artiklen på de demokratiske potentialer, der ligger på kanten af undervisningen (mellemrum) eller bryder med undervisningen (sprækker). Artiklen argumenterer for en prioritering af mellemrum og sprækker i undervisningsforløb på kunstmuseer, hvis demokrati i børnehøjde ønskes.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 9 |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 3 |
Sider (fra-til) | 66-75 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - sep. 2016 |
Emneord
- Demokrati
- Børn
- Kunstmuseer
- Kunstpædagogik
- Deltagelse