Abstract
‘Billedtilstande’ er en bog om fotografi i samtidskunst, og det er det fotografiske billede, der får min opmærksomhed. 'Billedtilstande' udspringer af min ph.d.-afhandling.
“I bogen undersøger jeg, hvordan fotografisk baserede billeder bliver til, gennem hvilke materialer de skabes, og hvad de fortæller om den verden, de er skabt ud af og ind i. Med mit valg af titel lægger jeg op til at undersøge fotografi som et billedskabende medium; fotografi er et specifikt medium, og der følger særlige billedeformer med brugen af præcis dét medium, også selvom det ikke længere blot er at finde i billedet. Bogen rummer tre selvstændige og dog sammenhængende kapitler, der alle er historisk forankrede i 1960’ernes og 1979’ernes avantgarder, kunstteori og filosofiske strømninger. Derved er der ikke tale om én lineær fortælling, men om forskellige perspektiver og parallelle historier fordelt over tre kapitler med overskrifterne RUM, MEDIUM og KONCEPT.”
I ‘Billedtilstande’ analyserer jeg nogle kunstneres værker, mens andres værker strejfes med henblik på at skrive en bredere tendens frem: Ariella Aïsha Azoulay, Alfredo Jaar, Eva Tind Kristensen, Theis Wendt, Emma Spertus, AVPD, Cornelia Parker, Edward Weston, André Kertész, Moray Davey, Wolfgang Tillmans, Song Dong, Det Fri Universitet i København, Danh Vo, Camille Henrot, Sara Cwynar, Hito Steyerl, Robert Barry, Stig Brøgger, Jakob Kudsk Steensen, Mohini Chandra og mange mange flere…
“I bogen undersøger jeg, hvordan fotografisk baserede billeder bliver til, gennem hvilke materialer de skabes, og hvad de fortæller om den verden, de er skabt ud af og ind i. Med mit valg af titel lægger jeg op til at undersøge fotografi som et billedskabende medium; fotografi er et specifikt medium, og der følger særlige billedeformer med brugen af præcis dét medium, også selvom det ikke længere blot er at finde i billedet. Bogen rummer tre selvstændige og dog sammenhængende kapitler, der alle er historisk forankrede i 1960’ernes og 1979’ernes avantgarder, kunstteori og filosofiske strømninger. Derved er der ikke tale om én lineær fortælling, men om forskellige perspektiver og parallelle historier fordelt over tre kapitler med overskrifterne RUM, MEDIUM og KONCEPT.”
I ‘Billedtilstande’ analyserer jeg nogle kunstneres værker, mens andres værker strejfes med henblik på at skrive en bredere tendens frem: Ariella Aïsha Azoulay, Alfredo Jaar, Eva Tind Kristensen, Theis Wendt, Emma Spertus, AVPD, Cornelia Parker, Edward Weston, André Kertész, Moray Davey, Wolfgang Tillmans, Song Dong, Det Fri Universitet i København, Danh Vo, Camille Henrot, Sara Cwynar, Hito Steyerl, Robert Barry, Stig Brøgger, Jakob Kudsk Steensen, Mohini Chandra og mange mange flere…
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Politisk revy |
Antal sider | 243 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7378-400-6 |
Status | Udgivet - jul. 2022 |
Navn | Rævens sorte bibliotek |
---|---|
Nummer | 89 |
Emneord
- Samtidskunst
- Fototeori
- Kunstformidling
- Avantgarde
- 1960-2020