Abstract
Danmark er
i udlandets øjne kendt for vores
kreativitet. Trods vores lidenhed kan vi
bryste os af fremragende kunstnere – lad
mig her nævne Asger Jorn og Per Kirkeby
og fra den yngre generation også Olafur
Eliasson, Tal R, Superflex, Jesper Just, Elmgreen
& Dragset m.fl. – store arkitekter fra
Arne Jacobsen over Jørn Utzon til Henning
Larsen og Bjarke Ingels og store og
markante designere som PH, Finn Juhl,
Hans J. Wegner og Verner Panton. Men
kan det blive ved, når de kreativ-musiske
fag i skolen prioriteres så lavt? På trods af
erhvervslivets og skiftende regeringers
ambitioner om en stadig mere innovativ,
kreativ og kompetent arbejdskraft og på
trods af det faktum, at vi lever i en i stigende
grad visuel kultur, har det vigtige
kreativ-visuelle fag, billedkunst, i folkeskolen,
i gymnasiet og på læreruddannelsen
været på tilbagetog i snart 40 år. Det
er ellers det eneste fag, som giver eleverne
et bevidst forhold til billeder, og som
lærer dem at skabe deres egne.
i udlandets øjne kendt for vores
kreativitet. Trods vores lidenhed kan vi
bryste os af fremragende kunstnere – lad
mig her nævne Asger Jorn og Per Kirkeby
og fra den yngre generation også Olafur
Eliasson, Tal R, Superflex, Jesper Just, Elmgreen
& Dragset m.fl. – store arkitekter fra
Arne Jacobsen over Jørn Utzon til Henning
Larsen og Bjarke Ingels og store og
markante designere som PH, Finn Juhl,
Hans J. Wegner og Verner Panton. Men
kan det blive ved, når de kreativ-musiske
fag i skolen prioriteres så lavt? På trods af
erhvervslivets og skiftende regeringers
ambitioner om en stadig mere innovativ,
kreativ og kompetent arbejdskraft og på
trods af det faktum, at vi lever i en i stigende
grad visuel kultur, har det vigtige
kreativ-visuelle fag, billedkunst, i folkeskolen,
i gymnasiet og på læreruddannelsen
været på tilbagetog i snart 40 år. Det
er ellers det eneste fag, som giver eleverne
et bevidst forhold til billeder, og som
lærer dem at skabe deres egne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Politiken |
Sider (fra-til) | 5-6 |
Antal sider | 2 |
ISSN | 0907-1814 |
Status | Udgivet - 4 feb. 2013 |