PRIMI var og er et nytænkende partnerskab mellem plastindustrien, forskere, kunstnere, designere og kunstkonservatorer, der vil åbne nye veje til vækst og innovation i både plastindustrien, kunst- og museumsverdenen. Projektets formål var at udnytte kunstneres og designeres ekstreme anvendelse af plastmaterialer i værker/produkter til innovation i plastindustrien. Med udgangspunkt i kunstbevaring vil PRIMI bidrage med viden og innovation til plastindustrien og bidrage til videnskabelig forskning i bevarelse af vores kulturarv.
Projektet sigtede efter at skabe en produktiv form for brugerinnovation med fokus på at udnytte kunstnerens rolle til at skabe vækst i erhvervslivet og ved at fokusere på kunstneren som ’Extreme user’ en udvidelse af ’lead user’ begrebet. PRIMI anvender kunstnerens evne til at gentænke og bearbejde produkter og råmaterialer (plast) på en radikalt anderledes måde. PRIMI bygger på et oplevelsesøkonomisk begreb, der ikke ’blot’ handler om at tillægge produkter oplevelsesegenskaber, men arbejder med utraditionelle forretningsdrevne samarbejder hvor ny viden, vækst og innovation skabes.
Øvrige deltagere: Nationalmuseet, DTU, Papyro-Tex, PlasticsEurope, PVCinformationsråd, kunstnere og designere: Bjørn Poulsen, Claus Carstensen, Søren Dahlgaard, Bodil Jerichau, Christian Flindt.
Finansiering: støttet af Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi (CKO)
Tidsforbrug: 1 år inden for normal arbejdstid
Formidling: SMK bog udgivelsen PRIMI, Plastics Research and Innovation for Museums and Industry, publiceret 2013. Desuden Web formidling, blog, guide til udstillede værker i vores nypræsentation af samtidskunst, digital kunsthistorie.