Musikalske versioneringspraksisser i en digital tidsalder

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

De seneste 15 år har såvel produktionssom distributionsformerne for musik ændret sig radikalt. Hvor indspillet musik tidligere enten var noget, man hørte via radio og tv, købte på/kopierede til fysiske medier eller downloadede ulovligt, er der i dag en lang række muligheder for både at høre, redigere og udgive musik. Dette har betydet, at musik ikke bare er meget mere tilgængeligt end tidligere, men også i mange flere versioner.

I dette projekt ligger fokus på, hvad den digitale musikrevolution har betydet for musikken i værkmæssig forstand. Med udgangspunkt i tre cases (Nephews ”Movie Klip” fra 2003, Sys Bjerres ”Malene” fra 2008 og Lukas Grahams ”Seven Years” fra 2015) er formålet med projektet derfor at undersøge, hvilken betydning de medieteknologiske forandringer i det 21. århundrede har haft for skiftende musikalske versioneringspraksisser, og hvilke kilder vi har til at beskrive dem?

Projektet er forankret på Det Kgl. Bibliotek, som har kulturarvsindsamlings-forpligtelsen på musikområdet. I en medievirkelighed, hvor der kan være mange tusinde versioner af en sang, bliver spørgsmålet om, hvor grænsen går for, hvad der skal indsamles, helt afgørende. En kvalificeret stillingtagen til, hvordan indsamling kan foregå i fremtiden, kræver viden om, hvordan det musikalske medielandskab har udviklet sig, hvad de forskelligeversioneringspraksisser repræsenterer, og hvilken betydning de har haft for musikkens udvikling.

Projektet er finansieret Kulturministeriets Forskningspulje
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/202030/06/2021

Emneord

  • digital humaniora
  • populærmusik
  • versioneringspraksisser
  • Youtube
  • streamingtjenester
  • Lukas Graham