Museer og kulturinstitutioner som ramme for kulturelt medborgerskab

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Det moderne museum er skabt som demokratisk dannelsesinstitution og har derved en række paralleller til skolen.
Men hvad betyder det at være en demokratisk dannelsesinstitution i en nutidig kontekst?
Det stiller 10 museer og kulturinstitutioner skarpt på gennem et tværmusealt projekt 'Museer og kulturinstitutioner som rum for medborgerskab'. Her undersøges hvad museer og institutioner kan tilbyde i forhold til udvikling af kulturelt medborgerskab. Med andre ord hvordan vi kan skabe inkluderende medborgerskabs læreprocesser på museer og kulturinstitutioner.
Projektets vision er, at museer og kulturinstitutioner skal:
spille en stærkere rolle som demokratiske dannelsesinstitutioner
styrkes som rum for læring og demokratisk dannelse
styrke sin formidling gennem et aktualiseret videns- og læringsbegreb
arbejde målrettet på at skabe relevans for en bredere gruppe borgere. Samarbejde: Marianne Bargeman, SMK. Finansiering: Gennemføres indenfor almindelig arbejdstid og derudover 20.000 kr fra Kulturstyrelsen til frikøb. Gennemført formidling: Bog om "Dialogbaseret undervisning" og oplæg på bl.a. Inclusive Museum conference 2013 og Harvard Extension School.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/200928/06/2013

Publikation

  • 3 Bog
  • 1 Bidrag til bog/antologi

Museer og kulturinstitutioner som rum for kulturelt medborgerskab

Bernhardt, N. & Sattrup, L., 2014, SHARING IS CARING : Koordinerede indsatser for deling og åbenhed i dansk museumskultur. Sanderhoff, M. (red.). Kbh: Statens Museum for Kunst, s. 207-211 4 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Åben adgang

Dialogue-based teaching: The Art Museum as a Learning Space

Bidragets oversatte titel: Dialogbaseret undervisning: Kunstmuseet som læringsrumBernhardt, N., Dysthe, O. & Esbjørn, L., jan. 2013, Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke. 256 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

Åben adgang

Ensenanza basada en el diálogo: El museo de arte como espacio de aprendizaje

Bidragets oversatte titel: Dialogbaseret undervisning: Kunstmuseet som læringsrumBernhardt, N., Dysthe, O. & Esbjørn, L., jan. 2013, Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke. 256 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

Aktiviteter

  • 7 Foredrag og mundtlige bidrag

Cultural citizenship. A case presentation: Programs for adult language learners

Nana Bernhardt (Foredragsholder)

21 okt. 2014

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Dialogbaseret undervisning.: Kunstmuseet som læringsrum

Nana Bernhardt (Foredragsholder)

6 aug. 2013

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Dialogbasert undervisning: Kunstmuseet som læringsrom

Nana Bernhardt (Foredragsholder)

25 okt. 2012

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag