Et større antal malerier fra forskellige perioder af Abildgaards produktion har været genstand for tekniske undersøgelser. Målet har været at kaste lys over hans maletekniske praksis og udvikling samt sætte dette i forhold til samtidig malepraksis i Danmark, Frankrig og Italien.
Der har hidtil kun været ringe viden om Abildgaards metoder og materialer. Da han bl.a. var elev af Johan Mandelberg, der selv havde arbejdet i Francois Bouchers atelier, og da han senere opholdt sig nogle år i Rom, er det undersøgt om Abildgaards teknik delvis eller overvejende svarer til den gængse (herunder akademiske) franske eller italienske 1700-tals praksis. Endvidere er det belyst, om der, parallelt med visse stilmæssige ændringer i løbet af hans karriere, også har fundet en teknisk udvikling sted.
De anvendte tekniske undersøgelsesmetoder har været, fiberanalyse, røntgenundersøgelse, infrarød reflektografi og farvesnitsundersøgelse samt pigment- og bindemiddelundersøgelser ved hjælp af infrarød spektroskopi, Ramanspektroskopi og XRF-undersøgelse. Der er i forbindelse med røntgenundersøgelserne gennemført mere indgående lærredsundersøgelser på røntgenoptagelserne v.h.a. særligt software for at tydeliggøre vævekarakteristika, til belysning af visse af værkernes tilblivelse, indbyrdes kronologi og tilhørsforhold.