Eksperimentalfilm genopdaget. Filmkunstens æstetisk-politiske betydning i dansk modernisme og avantgarde.

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Danske kunstneres arbejde med film efter 2. verdenskrig og i de følgende årtier er et stort set overset og uskrevet kapitel i dansk kunsthistorie. Forskningsprojektet tager udgangspunkt i Carl Nørresteds samling af eksperimentalfilm til Statens Museum for Kunst i 1980’erne, en samling der i dag befinder sig i Det Danske Filminstituts arkiver. Fokus er på filmmateriale af danske billedkunstnere og kunstnergrupper, der eksperimenterede med filmkunst, såsom Albert Mertz, Wilhelm Freddie, Linien II, ABCinema samt flere centrale kvindelige kunstnere som Ursula Reuter Christiansen og Lene Adler Petersen og Kanonklubben. Målet er at bidrage til beskrivelsen og forståelsen af disse tidlige filmværker i dansk kunst og indskrive dem i et tværdisciplinært film- og kunsthistorisk felt som centrale for forståelsen af udviklingen af et eksperimenterende, intermedialt og udvidet kunstbegreb i det 20. århundrede.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/09/201606/10/2020