Komponister på scenen

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation af og deltagelse i konference

    Beskrivelse

    En tema-dag om komponistens forandrede rolle i samtidens kunstmusik med seminar og uropførelse af nye værker - med komponister på scenen. Nye tendenser på scenerne for kunstmusik manifesterer sig i disse år. Komponisten, der traditionelt identificeres som ophavsmand til den klassiske musiks partiturer, træder nu frem på scenen og er med i opførelsen af sin musik. Hermed sker der også en ændring af komponistens rolle som skabende kunstner, af processen frem mod opførelsen, af det endelige kunstneriske udtryk og af bevaringen af værket for eftertiden. Det er denne ny tendens, der står i centrum af dagens arrangement. 13:00 INSTALLATION - Simon Steen-Andersen Atriet: Indvielse af Simon Steen-Andersens værk Run Time Error (2009/16), der fremover vil stå på Det Kongelige Bibliotek som en fast installation i Den Sorte Diamant. Simon Steen-Andersen vil til lejligheden opføre en ny version af værket, som er bestilt af Det Kongelige Bibliotek. 14:00 KONCERTER - Alenius, Krishve, Hodkinson Udstillingslokalet Rotunden Komponisterne Louise Alenius, Krishve og Juliana Hodkinson uropfører værker bestilt og komponeret til lejligheden. Louise Alenius vil med Rouge præsentere os for et værk, der kredser om forholdet mellem komponist og musiker og den 'cirkel', der skabes i en god proces fra start til slut. Krishve griber tilbage til kassettebåndoptagelser og optagelser af stemmer, som han i værket FLOD under koncerten manipulerer og dekomponerer sammen med live-lydoptagelser af åndedræt. Juliana Hodkinson sætter sig selv i stævne med en performativ installation. Med små objekter og udspændte strenge skabes værket Nothing Breaking the Losing of No Little Piece i nuet, foran og sammen med publikum. I Alenius og Hodkinsons værker deltager musikerne Mina Fred (viola) og Lea Emilie Brøndal (cello) fra ensemblet SCENATET. 15:30-17:45 SEMINAR Blixen-salen: Sanne Krogh Groth: Om autentisk amatørisme og professionel pinlighed Torben Sangild: Performativ persona - om kunstneren på scenen Henrik Frisk: Hell is full of musical amateurs, but so is heaven Trond Reinholdtsen: Total kontrol og absolut frihed. Om enmandsoperaprojektet Den Norske Opra Arnbjörg Danielsen: Komponeret/dekomponeret teater. Æstetikker, processer og andet godt Arrangementet er kurateret og tilrettelagt af Sanne Krogh Groth, projektforsker ved Det Kongelige Bibliotek. Produceret af Kulturafdelingen, Det Kongelige Bibliotek. Med støtte fra Kulturministeriets forskningspulje, Statens Kunstfond, Politiken-Fonden, SNYK og Seismograf. Mere om oplæggene: Sanne Krogh Groth: Om autentisk amatørisme og professionel pinlighed Den irske komponist Jennifer Walshe (2016) har for nylig navngivet tidens skiftende komponistpraksisser som The New Discipline. Med udgangspunkt i denne overskrift præsenteres fænomenet først i en bredere international kontekst. Efterfølgende vil jeg med fokus på udvalgte værker af Juliana Hodkinson, Niels Rønsholdt og Simon Steen-Andersen gå skridtet videre og analysere praksissens ambivalente autorskab: Værkerne fremstår på den ene side, som underminerer de den romantiske idé om komponisten som et geni, der med pennestrøg skaber musikkens originalitet, mens, på den anden side, institution, reception og iscenesættelse på flere måder bekræfter den selvsamme idé. Torben Sangild: Performativ persona - om kunstneren på scenen Hvad sker der, når komponisten ikke gemmer sig bag sit partitur, men selv optræder på scenen? Kommer vi tættere på det skabende subjekt? Jeg giver et par bud med referencer til såvel performancekunst som populærmusik og forklarer forholdet mellem subjekt, værk, person og persona. Henrik Frisk: Hell is full of musical amateurs, but so is heaven. En forløsende proces for mig i min udvikling som improvisator var at holde op med at forsøge med at spille "godt". Ved at bekræfte det dårlige, det grimme og det unøjagtige kunne jeg trænge gennem det kunstneriske overjeg og skille det væsentlige fra det uvæsentlige. Allerede tilbage i 1970 udarbejdede improvisatoren og komponisten Gavin Bryars et koncept, der skulle lede frem til et af 1900-tallet mest geniale kunstværker: gruppen Portsmouth Symphonia – et symfoniorkester for musikere, der knap kunne spille. Dette var punk fem år inden punken blev født, ligesom det var en dekonstruktion af kvalitetsbegrebet. Men måske frem for alt viser konceptet, hvor central ekvilibrisme og præcision er for vestlig kunstmusik. Trond Reinholdtsen: Total kontrol og absolut frihed. Om enmandsoperaprojektet Den Norske Opra. I 2009 grundlagde jeg mit eget operahus Den Norske Opra. Jeg var selv operadirektør, komponist, instruktør, hovedrolleindehaver, propagandaminister, scenograf, restaurantansvarlig, webdesigner, rengøringsmedhjælp og leder af fagforeningen. Bare sådan kunne jeg få DEN TOTALE KONTROL OVER PRODUKTIONSMIDLERNE og dyrke den ABSOLUTTE KUNSTNERISKE FRIHED. Arnbjörg Danielsen: Komponeret/dekomponeret teater. Æstetikker, processer og andet godt. Omdrejningspunktet er et spørgsmål, der har fyldt i kunstdiskussioner i de sidste 25 år af sidste århundrede: Hvordan nogle komponister arbejder i forsøget på at udvide grænserne i deres søgen efter nye kunstneriske og kritiske sprog. Jeg vil berøre en række nøglespørgsmål som, hvad er kendetegnet ved tilstedeværelse? Hvordan ser man? Hvor opstår mening? Emner omfatter også komponisten som en hermetisk skaber og/eller samarbejdspartner i den kreative proces; spændinger mellem private og offentlige sfærer; samt mellem personlige udsagn og behovet for kommunikation.
    Periode17 sep. 2016
    BegivenhedstypeSeminar
    PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort